Omurice - warsztaty + przepis

Część zdjęć (te ładniejsze) pochodzą z Olsztyn-Nihongo.
Uwielbiam, gdy w Olsztynie coś się dzieje! A gdy jest to związane z kuchnią i/lub Japonią, uwielbiam podwójnie. Dlatego właśnie kolejną już sobotę spędziłam na kulinarnych warsztatach pod okiem Yoichiego i Natsumi, którzy tym razem uczyli gaijinów jak zrobić omurice (wymawiane i pisane czasem omuraisu).
Omurice to zlepek dwóch słów: omelette i rice. Łatwo się więc domyślić, że podstawowe składniki to jajka i ryż ;) Z tego, co wiem, to dość popularne danie w Japonii - widziałam je w co najmniej kilkunastu różnych wersjach, ale tak się jakoś złożyło, że nie weszło do mojego kulinarnego repertuaru. Dlaczego? Cóż, zawsze wydawało mi się bardzo proste w zrobieniu, no bo co to za filozofia zrobić ryż z dodatkami i usmażyć płaski omlet.
Ha, ha.
Moje pierwsze i póki co ostatnie podejście do omurice miało miejsce rok temu i było śniadaniową propozycją podczas wizyty Toshiego. W teorii miało być pięknie, w praktyce...
W praktyce było toto niekształtne (chociaż Yoichi po obejrzeniu zdjęcia wyżej powiedział, że ok), ryż jakiś taki bez smaku no i w ogóle nie. Wszyscy wtedy jedli, ale dla mnie to nie było to co sobie wyobrażałam jako omurice i nie wiedziałam, co robię źle.
A to jest jedno z dwóch clue przepisu - warzywa i kurczaka kroimy BARDZO DROBNO. Zazwyczaj wszystko kroję w dość spore kawałki, a tu jednak nie. Trzeba zrobić wyjątek. Kostka musi mieć jakieś 3mm x 3mm i wcale w tym momencie nie żartuję.
Drugie clue to banał - dobrej jakości ketchup. Właściwie w ogóle go nie jem, a wtedy miałam w lodówce po prostu jakiś pierwszy lepszy i to jest błąd właśnie, mili państwo. Proszę na tym składniku nie oszczędzać, bo nic wam nie wyjdzie. No.
A porządny przepis na omurice wygląda tak:


Omurice
Składniki: (4 porcje)
  • 8 jajek
  • 4 łyżki słodkiej śmietanki
  • pół piersi z kurczaka
  • pół niewielkiej papryki
  • średnia marchewka
  • średnia cebula
  • ok. 4-5 szklanek ugotowanego na klejąco ryżu
  • dobrej jakości ketchup
  • sól, pieprz
  • do ozdoby: pomidorki koktajlowe, sałata karbowana

Przygotowanie:
1. Kurczaka, marchew, paprykę i marchew kroimy w bardzo drobną kostkę, ok. 3mm x 3mm. Podsmażamy na niewielkiej ilości oleju. Najpierw mięso, po czym przekładamy je do miseczki i potem na tej samej patelni wszystkie warzywa - pierwsza marchew z papryką, pod koniec dodajemy cebulę.
2. Dodajemy usmażone mięso i ugotowany ryż. Dodajemy dość sporo ketchupu do smaku oraz przyprawiamy sol i pieprzem według uznania. Gotowy ryż z warzywami odstawiamy obok.
3. Rozbijamy dwa jajka i dokładnie je mieszamy, wraz z łyżką słodkiej śmietanki. Smażymy na dobrze drugiej, dobrze rozgrzanej patelni i natychmiast po wlaniu na gorący tłuszcz mieszamy jajka szybkim ruchem - sprawi, że omlet będzie puszysty.
ja i moje dzieło w trakcie produkcji
4. Gdy spód już się leciutko zetnie, wykładamy na środek około szklankę ryżu, formując w walec. Czekamy jeszcze chwilę, aż jajka usmażą się do tego momentu, od którego będą się bez przeszkód przesuwać po patelni, gdy nią potrząśniemy.
5. Przykrywamy ryż jedną połową omletu, a potem zawijamy go dalej, jak roladę, formując w kształt wrzeciona. Jeśli w tym momencie omlet się rozerwał, to nic się nie stało - można przykryć patelnię talerzem i odwrócić gotowe omuraisu. Właśnie to przytrafiło się mi i innej uczestniczce warsztatów, Julce, ale poradziliśmy sobie z tym :) 
6. Gotowe omuraisu polewamy ketchupem, dekorujemy sałatą i pomidorkami. Albo rysujemy coś obok - u mnie miał być kotek, ale wpadłam na ten pomysł już po zrobieniu serduszka :(
to dzieło innej uczestniczki, bardzo mi się podobał taki pomysł! i jest prostszy, bo zamiast formować omuraisu na patelni, układa się ryż na talerzu, a omlet smaży oddzielnie i potem przycina
Kōta - mistrz drugiego planu
Tak się też złożyło, że mieliśmy dwa desery :) To z lewej to mój anpan, po prawej czekoladowo-nutellowe muffinki Julki - pyszności! Oczywiście nie byłabym sobą, gdybym nie wycyganiła przepisu...
W następną sobotę tendon - już nie mogę się doczekać :)

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 
  • Lodówka Otwarta! © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes