Żurek domowy


Jako dziecko nie lubiłam żurku. Po prostu nie chciałam słyszeć o tej zupie, odrzucała mnie sama nazwa, kojarzyła się z czymś okropnym i stanowczo protestowałam, gdy próbowano mnie tym czymś nakarmić. Na szczęście miało to miejsce tylko poza domem, bo moja mama z jakichś powodów nigdy żurku nie gotowała. A potem... Lat przybyło, spróbowałam żurku i z miejsca stałam się jego wielką fanką. Wciąż jednak nie umiałam ugotować dobrego samodzielnie i potrzebowałam dwóch prób (oraz pysznych, domowych kiełbasek), aby w końcu nauczyć się robić żurek, który z czystym sumieniem mogę określić mianem "pyszny". Opinia potwierdzona ;)


Żurek domowy 

Składniki: (6 porcji)
  • 2 litry bulionu (u mnie z kostek rosołowych)
  • ok. 400ml zakwasu żytniego (u mnie gotowy, ze sklepu)
  • 2 liście laurowe
  • 4 ziela angielskie
  • 2 surowe białe kiełbaski
  • 3 jajka
  • 2 ziemniaki
  • pół marchewki
  • 1 średnia cebula (usmażona w kostkę na maśle)
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżeczki tartego chrzanu
  • 4 łyżki śmietany 12%
  • 2 łyżeczki suszonego majeranku
  • 1 łyżka suszonego selera (korzeń i/lub liście)
  • sól, pieprz

Przygotowanie:
1. Bulion z liśćmi laurowymi i zielem angielskim zagotowujemy. Tuż przed tym jak zacznie wrzeć, wrzucamy kiełbasę i gotujemy ok. 30 minut. Po tym czasie dorzucamy pokrojone w kostkę ziemniaki i marchewkę w grube plastry, gotujemy aż warzywa będą półtwarde - dojdą w trakcie późniejszego gotowania.
2. Po tym czasie stopniowo dolewamy do zupy zakwas żytni - najpierw szklankę, po czym próbujemy czy nie jest zbyt kwaśna. W razie potrzeby dodajemy go więcej (ja dodałam niecałą butelkę o pojemności 480ml). Na tym etapie dodajemy także przeciśnięty przez praskę czosnek, usmażoną cebulę oraz chrzan. Zagotowujemy, aby zupa nieco zgęstniała.

3. Wyjmujemy z zupy kiełbasę, kroimy na plasterki i z powrotem wrzucamy do garnka. Doprawiamy do smaku majerankiem, selerem i przyprawami.
4. Na koniec zupę zdejmujemy z ognia i zaprawiamy śmietaną. Przed podaniem dodajemy do talerza ćwiartki ugotowanych na twardo jajek. Żurek najlepiej smakuje na drugi dzień.



0 komentarze:

Prześlij komentarz

 
  • Lodówka Otwarta! © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes